“We hebben een harde reset gehad”

Nieuws

Posmark bestaat dit jaar 25 jaar. Dat is een hele poos. En een hele berg ervaring die elk project wordt meegebracht. Sommige medewerkers werken ook al járen voor Posmark. Zo ook Corné. Werkzaam bij Posmark sinds 1994.

“Ik werk er inderdaad vrijwel sinds het begin. 24 jaar geleden kwam ik aan boord. Toen was Posmark nog een bedrijf dat stickers ontwierp voor opdrachtgevers als Lotto. In tabakszaken bijvoorbeeld, moesten de ramen om de zoveel tijd van nieuwe stickers voorzien worden. Een heel precies werkje”. In eerste instantie maakte Posmark het ontwerp voor de bestickering, later plakten de Posmarkers ze ook. “Dat we steeds andere werkzaamheden oppakten, kwam doordat we altijd op winkelvloeren aanwezig waren. Dan waren we ergens mee bezig en vroeg de klant of we ook dit en dit konden doen. Zo is het balletje steeds verder gaan rollen”.

De baan bij Posmark was Corné’s eerste echte. “Na mijn studie architectuur ging ik in militaire dienst en waren er een aantal kortlopende uitzendbaantjes. Bij Posmark begon ik ook als uitzendkracht, maar het werk beviel zo goed dat ik er sindsdien gewoon ben blijven plakken”. Waar Posmark zich steeds verder begon uit te breiden qua werkzaamheden, deed Corné dat met zijn kennis en kunde. “Na de stickers kwam de pinapparatuur en uiteindelijk bouwden we hele bouwmarkten om. Ik deins nergens voor terug en heb me door de jaren heen kunnen ontwikkelen tot een echte allrounder. Die diversiteit is wat mijn werk ook zo interessant maakt”.

Een pilot voor elk project


Sinds enkele jaren is Corné projectleider. Dat houdt in dat hij projecten opzet en begeleidt, maar ook op de vloer meewerkt. “Voor een project ga ik om tafel met de klant, kijken wat de wensen zijn. Wanneer de offerte akkoord is, doen we meestal vier tot twee weken voor aanvang van het project een pilot. Dit is een soort testuitvoering van het project, vooral belangrijk wanneer we honderdvijftig filialen om moeten bouwen. Tijdens de pilot komen er altijd wel bijzonderheden naar boven of problemen die we op tijd kunnen tackelen. Of blijkt dat er nog snel een onderdeel besteld moet worden”. De pilot dient ook als check om te zien of de planning en offerte kloppen. “Het zorgt dus voor duidelijkheid voor de klant, voor de Posmarkers die het gaan uitvoeren en uniformiteit in het project”.

Na het uitvoeren van de pilot, wordt er een handleiding gemaakt. “In deze handleiding staat geen uitgebreid stappenplan, want de jongens weten inmiddels wel hoe de basisdingen in zijn werk gaan. Hoe je een schap plaatst bijvoorbeeld”. Maar juist de bijzonderheden of uitzonderingen waar de Posmarkers op moeten letten. “Zo ben ik momenteel met een handleiding bezig voor het plaatsen van showroom deuren. Dit zijn nieuwe deuren met een raampje, waar de vorige géén raampjes hadden. Dan zet ik in de handleiding dat het raampje even schoongemaakt dient te worden. En dat de wand erachter gecheckt moet worden op lelijke plekken. Bij de deuren zonder raam was die immers niet zichtbaar”.

Een soort harde reset


“Zowel met het hoofd als met de handen werken, dat is wat me trekt in mijn werk. De afwisseling in projecten houdt het spannend. Natuurlijk is het ene project leuker dan de andere, en zit er ook wel eens een dag tegen. Maar het werk blijft boeiend en uitdagend. Dat vind ik het belangrijkst. Je zit nou eenmaal meer uur op je werk dan thuis, dus je moet het wel naar je zin hebben”. Afwisselend is het werk van een Posmarker zeker. Er wordt het hele land doorgereisd, van het ene project naar het andere. “Ja, we leggen heel wat kilometers af. Het is altijd leuk om op nieuwe plekken te komen, maar ook juist om bij vertrouwde klanten terug te keren”.

In ruim 24 jaar tijd heeft Corné de hele evolutie van Posmark mee mogen maken. “Honderden, misschien wel duizenden, projecten heb ik onder handen gehad”. Dat het bedrijf eind vorig jaar een andere eigenaar kreeg, pakte wat Corné betreft niet slecht uit. “We werkten heel veel, continu vol gas eigenlijk. Altijd in een stroomversnelling. De overname heeft een rem op het bedrijf gezet. Een soort harde reset. Dat was achteraf niet slecht. Normaal duurt het jaren voordat er veranderingen doorgevoerd zijn binnen een bedrijf, nu gebeurde dat van de één op de andere dag. Het gaat tegenwoordig allemaal wat meer gestructureerd en er wordt op persoonlijk niveau rekening met thuis gehouden. Dat is fijn”.



Corné

Corné