Waar staat de naam Posmark voor?

Nieuws

De naam Posmark, waar komt die nou eigenlijk vandaan? Om alvast iets weg te geven: voorheen werd het geschreven als PosMark, omdat het voor twee woorden staat. Namelijk: Point-of-sale Marketing. Hierbij een beetje uitleg waar dat voor staat.

Point-of-sale betekent direct vertaald 'plek van aankoop'. Dit is dus veelal de kassa. Nou is daar natuurlijk al de eerste link met Posmark: kassa's. Die installeren en onderhouden wij nog wel eens. Maar daar komt de naam niet vandaan. Op betaalsystemen lag in het begin immers niet de focus. Wel op iets anders. Posmark begon namelijk als een bedrijf dat Point-of-sale materiaal maakte. Dit zijn bijvoorbeeld winkel displays, posters, mobiles en drukwerk, kortom allerlei middelen, om de aandacht van de consument voor een (nieuw) product te vragen.

Alle inspanningen die geleverd worden om het aantal verkopen te vergroten, op de plek waar een aankoop ook echt gedaan wordt (ín een winkel), heet 'Point-of-sale marketing'. Daar vallen Point-of-sale materialen zeker onder. Maar bijvoorbeeld ook dat rek met snacks bij de kassa. Of de tactiek om bepaalde producten prominenter neer te zetten dan andere.

Point-of-sale Marketing dus, afgekort: Posmark (maar inmiddels staan we natuurlijk voor veel meer).